Flärrrrrrrrrrrrrrrrrr...

Yllättävän monesta asiasta on yllättävän pitkä aika. Italialainen traktorin lisälaitteita ja maissinpoimintakoneita valmistava Grecav laski maailman myrskyihin ensimmäisen kolmipyöräisen koppimoponsa tasan 30 vuotta sitten, vuonna 1981. Amican Bond Bugista pöllitylle muotokielelle, tuolle surullisen muoviselle ja apealle ilmeelle eivät lämmenneet edes grillivastukset, mutta se ei saanut muotoiluosastoa sen suurempaan revisiokiihkoon. Ystävän (ital. amica) perusilme ja lasikuitukori pysyivät koko parikymmentävuotisen elinkaaren ajan lähes muuttumattomana.

Näin ilmeisesti myös tekniikkapuoli, joka tuli suoraan Piaggion Vespa-skootterista variaattoreineen päivineen. Ronskisti mitoitetun 50-kuutioisen kaksitahtipäpättimen luotettavuudessa ei koskaan ollutkaan ongelmia. Niihin törmättiin vasta, kun kokonaispainoltaan 540-kiloista lasikuitupulkkaa lähdettiin työntämään ylämäkeen kolmansien osapuolien interventiota anelevan kaksihevosvoimaisen moottorin valittaessa ruisleipävajettansa. Oletettavaa onkin, että suuri osa kotteron menohaluista perustui pystysuoraan peräpäähän, joka toimii myötätuulessa purjeena. Luontomamman suomista avuista huolimatta kikotin imee kaksitahtiöljyllä tihennettyä 98-oktaanista kuin Bond-tyttö puutarhaletkua. Sataa kilometriä kohden ainetta valuu Dell'Orton kurkusta 4,3 litraa, ja jokaisen sinisen savun värittämän Amican käynnistyksen voikin visualisoida aikaistavan kevättä viikolla. Ylinopeussakkoja ei tarvitse pelätä edes parkkihallissa tai rautakaupan lastauspihalla.

Variaattorivaihteisto tuo sentään kuljettajapoloiselle automatiikan luksusta arkeen; kun vaihteita ei tarvitse jatkuvasti hämmennellä, voi molemmat kädee pitää tiukasti kiinni ratissa. Se lienee myös hyvin suositeltavaa, ettei voimavektori pääse siirtymään tukipinnan ulkopuolelle. Se on kiikkerän kolmipyöräisen kirous, joka voi vähäisistä voimavaroista huolimatta realisoitua hyvinkin helposti. Tiukempiin mutkiin saapuessa on hyvä varmistaa lähestymisnopeus peukalonpään kokoisesta nopeusmittarista (Vespa-laina sekin), ettei ohjausliikkeen jyrkkyys tuota pulkalle äkillistä tarvetta kellahtaa poskellensa. Telkänpöntön tasapainottelua voi luonnollisesti auttaa myös lastaamalla kyytiin toisen matkustajan. Vapaaehtoisten paetessa kirkuen metsiin on Amica-kuskeilla tapana laskea apukuskin jalkotilaan ajoneuvon oma vararengas.

Myös työkalupakki toimii kätevästi lisäpainona. Invalidien ja senioreiden lisäksi Amicaa innostuivatkin aikanaan ostamaan myös halpoja kilometrejä havitelleet ammattimiehet. Valmistuksen ajankohdan sattuminen ennen mopoautojen suurta nousua, bensiinimoottori sekä äärimmäisen epäseksikäs ulkomuoto suojelivat italialaista tehokkaasti teineiltä ja muilta tuhoeläimiltä. Tämä taannee laitteelle tulevaisuudessa samanlaisen kulttisuosion kuin mikä Messerschmittin sodanjälkeisellä kääpiöautolla on nyt.

Kotikaupungissani pyöri herkimmän lapsuuteni aikoihin kuvan Ystävän kanssa samanlainen ja -värinen yksilö, jolla lukkoseppä kuskasi itseään työnsä ääreen. Lukkosepän tulemisen kuuli äänestä jo reilusti ennen matkaimen ilmestymistä näkökenttään.

Flärrrrrrrrrrrrrrrrrr...